Vuoden data-avaus vie Helsingin matkailudatan miljardiin kännykkään

Matkailudataa jakeleva MyHelsinki Open API pokkasi HRI:n vuosittaisen palkinnon vuoden 2018 parhaana data-avauksena. Maailman ensimmäinen avointa matkailudataa tarjoava rajapinta toimittaa Helsinki-dataa muun muassa WeChat-palvelun miljardille käyttäjälle.

MyHelsinki Open API
MyHelsinki Open API tarjoaa tiedot tuhansista Helsingin matkailunähtävyyksistä ja tapahtumista.

Miten pieni helsinkiläiskahvila voisi kertoa olemassaolostaan miljardille aasialaiselle kännykän käyttäjälle maksamatta siitä euroakaan? Se on hämmästyttävän helppoa: lisää vain kahvilasi places.myhelsinki.fi-verkkolomakkeelle, ja siinä se.

Kun Helsinki Marketingin toimitus on tarkastanut, että tieto on kuranttia, tallentuu se kaupungin tietokantaan ja matkaa sieltä avoimen rajapinnan kautta kenen tahansa saataville. Yksi rajapinnan hyödyntäjistä on kiinalaisen teknologiajätti Tencentin WeChat Helsinki -minisovellus. Se pyörii mitä todennäköisimmin kaupunkiin saapuvan kiinalaismatkaajan kännykässä. “Vastaavaa rajapintaa ei ole tullut vastaan missään maailmassa”, kertoo rajapinnan tietojen hallinnasta vastaava Jenny Taipale Helsinki Marketingista.

Kaupunkien tapahtumatietoa on jo jonkin verran tarjolla avoimien rajapintojen kautta. Esimerkiksi Helsinki avasi avoimen Linked Events -rajapinnan kaupungin tapahtumatietoon jo vuonna 2014. Se onkin yksi My Helsinki Open API:n datalähteistä, mutta uuteen rajapintaan on koottu myös paikka- ja aktiviteettitietoa. Linked Eventsin lisäksi matkailudataa haetaan Helsinki Marketingin ylläpitämästä paikkatietokannasta sekä MyHelsinki-sivustolla tarjolla olevista kiertoajeluista ja retkistä. Tiedon hyödyntäminen on tehty digipalvelujen rakentajalle mahdollisimman helpoksi. Data tarjotaan yhdestä hyvin dokumentoidusta rajapinnasta, johon on helppo tehdä kyselyjä esimerkiksi kielen tai maantieteellisen rajauksen perusteella.

Omat tietokannat hyötykäyttöön

Rajapinnan suunnittelu lähti liikkeelle halusta hyödyntää Helsinki Marketingin omaa paikkatietokantaa entistä paremmin. “Tietokanta on palvellut meitä yli kymmenen vuoden ajan sisäisenä tiedonlähteenä. Esimerkiksi matkailuneuvonta käytti sitä, kun infopisteen tiskillä kysyttiin vaikkapa museoiden aukioloaikoja. Ymmärsimme, että meillä on arvokasta dataa ja aloimme miettiä, miten se saataisiin laajempaan käyttöön”, Taipale kertoo. Uutta hyötykäyttöä oma tietokanta sai vuonna 2017. Tuolloin avautui Helsinkiin matkustavia palveleva MyHelsinki-verkkosivusto, joka käytti samaa perusdataa.

WeChat MyHelsinki -minisovellus
WeChatin Helsinki-minisovellus hakee Helsinki-dataa avoimesta rajapinnasta. Sovellus kertoo suositun WeChat-sovelluksen käyttäjille kaupungin nähtävyyksistä ja tapahtumista, auttaa suunnistamaan ja myy matkaliput.

Mutta jotta myös kolmannet osapuolet pääsisivät käsiksi dataan, tarvitaan hyvin dokumentoitu ja ylläpidetty rajapinta. Idea avoimesta rajapinnasta eteni teoriasta käytäntöön, kun Helsinki Marketingin edustaja tapasi syksyllä 2017 teknologiayhtiö Tencentin edustajan WTCF-matkailujärjestön kokouksessa Pekingissä. Suomessa Tencent tunnetaan lähinnä peliyhtiö Supercellin uutena omistajana, mutta Kiinassa Tencentin miljardin käyttäjän WeChat on laajentunut pikaviestipalvelusta kaiken kattavaksi mobiilisovellukseksi, jolla voi hoitaa kaiken mobiilimaksamisesta aina hotellien varaamiseen. WeChat-alustalle voi rakentaa Mini Program -mobiilisovelluksia eri tarkoituksiin.

“Tencent etsi tuolloin pilottipartneria matkailusovellukselleen. Helsinki taas haluaa tulla tunnetuksi digitaalisesta edelläkävijyydestään, joten haemme aktiivisesti erilaisia yhteistyömahdollisuuksia myös kansainvälisesti”, Jenny Taipale kertoo.

Aasialaisten matkailijoiden virta Helsinkiin on ollut kasvussa, joten Helsinki Marketing innostui pilottihankkeesta. Yhteistä sovellusta lähdettiin rakentamaan Tencentin, Helsinki Marketingin ja liikenneoperaattori Whimin yhteistyönä. Palvelun tarvitsema Helsinki-data oli jo olemassa, tarvittiin vain rajapinta datan lukemiseksi Helsingin tietojärjestelmistä WeChatiin. “Vaikka rajapintaa rakennettiin yhteistyössä Tencentin kanssa, mietimme koko ajan globaalia tarvetta, jotta rajapintaa voisi hyödyntää mahdollisimman moni.”

Rajapintaa hyödyntävän WeChat Helsinki Mini Programin ensimmäinen versio valmistui keväällä 2018. Vuodessa siitä on kehittynyt täyden palvelun kännykkäsovellus: kiinalaismatkailijat voivat hakea omalla kielellään Helsingin kiinnostavat tapahtumat ja nähtävyydet, suunnistaa kaupungissa ja jopa ostaa bussiliput omalla kännykällään.

Pilottiprojektin ohessa syntyi myös avoin rajapinta, jota voi hyödyntää kuka tahansa verkkopalvelun rakentaja. Jenny Taipale kertoo, että vuoden 2019 aikana on kerätty palautetta ja kehitysideoita uudesta rajapinnasta ja pantu verkkoja vesille isojen toimijoiden suuntaan.

Digimarkkinoinnin uusi työkalu

Kaupunkien markkinoinnissa on käynnissä digivallankumous. Hyvä esimerkki kaupungin ketterästä digimarkkinoinnista on MyHelsinki-sivusto, joka luottaa paikallisten suositusten voimaan. Sivuston slogan on ”Your local guide to Helsinki”. Suosituksia ei siis suolla kaupungin markkinointiyhtiö, vaan ilmielävät helsinkiläiset. Myös sivuston ylläpito on joukkoistettu. Uusia kohteita voi syöttää kuka tahansa, Helsinki Marketingin toimitus vain varmistaa, että tieto on ajantasaista ja tasalaatuista.

Matkailuaiheista dataa jakava avoin rajapinta on sen sijaan ennennäkemätön työkalu kaupunkimarkkinoinnissa. Helsingin pioneerityö on huomattu ympäri maailmaa. “Tämä on herättänyt paljon kiinnostusta ja kyselyjä Helsingin kilpailijakaupungeista. Ehkä hekin rakentavat samanlaisia ratkaisuja tulevaisuudessa.”

Mikään pyyteetön pioneerihanke kaikkien matkailijoita kiinnostavien tietojen kokoaminen yhden rajapinnan kautta saataville ei kuitenkaan ole. “Rajapinnalla haluamme varmistaa, että laadukas tieto Helsingistä leviäisi mahdollisimman laajalle”, Taipale kertoo.

Taipaleen käyntikortissa lukee “Head of Partnerships and Networks”. Yksi hänen tehtävistään on MyHelsinki-rajapinnan markkinointi potentiaalisille hyödyntäjille. Taipaleen jahtaamia “isoja kaloja” ovat kohdetietoa kaupungeista tarjoavat online-matkatoimistot, kuten Tripadvisor ja Booking.com.

Yllättävää kyllä, Helsingin rajapinta on niin uusi idea, etteivät edes internet-ajan matkatoimistot ole vielä valmiita sen hyödyntämiseen. “Haasteena on, ettei niillä vielä ole valmiuksia kytkeä rajapintoja omiin järjestelmiinsä.“

Taipaleen toinen tärkeä kohderyhmä on paikalliset sovelluskehittäjät. “Rohkaisemme heitä hyödyntämään rajapintaa. Keskusteluja on käyty, nyt odotetaan innolla uusia ratkaisuja tai sovelluksia.”

MyHelsinki-rajapinta oli Helsinki Loves Developers -kehittäjätapaamisen aiheena heti julkaisunsa jälkeen joulukuussa 2018. Mitä kehittäjätapaamisesta jäi käteen? “Sieltä tuli hyviä vinkkejä kehitystyöhön.”

Jenny Taipale
Jenny Taipale esitteli MyHelsinki Open API:a Helsinki Loves Developers -kehittäjätapaamisessa joulukuussa 2018. Kuva: Tanja Lahti.

Kukaan kehittäjä ei luvannut suoralta kädeltä rakentaa uutta rajapintaa hyödyntävää verkkopalvelua, mutta rajapinnan käyttötilastot kertovat, että kehitystyötä tehdään. “Rajapinnassa on ollut käyttäjäpiikkejä, joten jotain siellä tapahtuu.” Myös pääkaupunkiseudun oppilaitokset ovat jo hyödyntäneet rajapintaa esimerkiksi opinnäytetöissä. “Ja ilmoittaneet bugeista”, Taipale kiittelee.

Tarkempaa tietoa rajapinnan käytöstä ei ole, sillä se on nimensä mukaisesti avoin: rekisteröitymistä tai API-avaimia ei tarvita.

Ei maksa maltaita

Moni rajapintahanke tyssää joko siihen, etteivät taustajärjestelmät mahdollista datan liikuttelua ulos järjestelmistä, tai se tulisi mahdottoman kalliiksi.

Jenny Taipale kertoo, että MyHelsinki Open API:n tekninen toteutus on maksanut noin 60 000 euroa. Kun kustannuksia vertaa kaupungin koko markkinointibudjettiin, on rajapinnan rakentaminen pieni investointi, varsinkin kun Helsingin innovaatiorahasto tuki hanketta.

Kun markkinointiorganisaatio lähtee rakentamaan rajapintaa, tarvitaan teknistä osaamista oman organisaation ulkopuolelta. Jenny Taipale kiittelee teknisestä toteutuksesta vastannutta Futuricea. “Minulle tämä oli hyppy kylmään veteen. Kaksi vuotta sitten en tiennyt mitään rajapinnoista, nyt ne ovat tulleet tutuiksi. Meillä oli Futuricelta erinomainen projektikoordinaattori, kaikki sujui hyvin.“

Suurin pohdinnan aihe ei ollutkaan rajapinnan tekniikka, vaan juridiikka. Yksi suurimmista ponnistuksista oli Taipaleen mukaan saada rajapinnan kautta jaettavan kuvamateriaalin käyttöoikeus- ja lisenssiasiat lailliselle tolalle. “Sen miettimisessä kesti oma aikansa.”

Näin syntyi MyHelsinki Open API

2008 Helsinki Marketing alkaa koota paikkatietoa omaan tietokantaan. Tietoa hyödynnetään matkailijoiden neuvonnassa.

Kesä 2017 Kaupunkilaisten omia matkailuvinkkejä jakava MyHelsinki-sivusto avautuu.

Syksy 2017 Tencent ja Helsinki sopivat pilottiprojektista.

Kevät 2018 Avoimen rajapinnan rakentaminen alkaa, kiinalaismatkailijoita Helsingissä opastavan WeChat Helsinki Mini Programin ensimmäinen versio julkaistaan.

Syksy 2018 MyHelsinki Open API avautuu.

2019 HRI palkitsee MyHelsinki Open API:n vuoden data-avauksena.

Jenny Taipaleen vinkit rajapintojen rakentajille

  1. Mieti rohkeasti ja avoimin mielin, mitä dataa avoimien rajapintojen kautta voisi tarjota. Meilläkään ei ollut esikuvaa MyHelsinki-rajapinnalle mistään päin maailmaa.
  2. Etsi toteutukseen hyvät kumppanit. Kilpailutuksiin kannattaa käyttää aikaa, että saa sellaisen kumppanin, jonka kanssa on helppo toimia ja saa tuloksia aikaan.
  3. Suunnitelmallisuus on tärkeää. Mieti esimerkiksi rajapinnan kohderyhmät tarkkaan.