Avointa dataa Helsingin nähtävyyksistä ja aktiviteeteista

Joulukuun Helsinki Loves Developers -kehittäjätapaamisessa tutustuttiin Helsinki Marketingin avaamaan dataan sekä pilottiprojektiin Tencentin kanssa.

Helsingin kaupunkimarkkinointi perustuu vahvasti paikallisten suosituksille ja joustaville digiratkaisuille. Vuosi 2018 on ollut kehityksen aikaa etenkin digirintamalla loppuvuodesta julkaistun MyHelsinki Open API:n sekä Tencentin kanssa yhteistyössä toteutetun WeChat MyHelsinki mini programin ansiosta.

Jenny Taipale: MyHelsinki
Jenny Taipale esittelee MyHelsinkiä Helsingin kaupunginmuseon aulassa järjestetyssä Helsinki Loves Developers -kehittäjätapaamisessa. Kuva: Tanja Lahti.

MyHelsinki.fi & MyHelsinki Open API

Helsinki Marketing ylläpitää kolmea eri tietokantaa, joiden dataa on jo pitkään käytetty sisäisesti matkailuneuvonnan puolella sekä Helsingin markkinoinnissa MyHelsinki-palvelun kautta. MyHelsinki.fi on palvelu, joka kokoaa paikallisten suositukset vierailijoiden sekä paikallisten helsinkiläisten saataville. MyHelsinki kokoaa ajankohtaista tietoa kaupungin paikoista, tapahtumista sekä aktiviteeteista ja pyrkii tarjoamaan tietoa, joka on laadukasta, ajantasaista, kattavaa sekä kuratoitua. Tätä kuvastaakin MyHelsingin tunnuslause: Your local guide to Helsinki.

Helsingin innovaatiorahaston tuella vuonna 2018 toteutetun Plug in Helsinki –projektin tavoitteena oli tämän kaupunkitiedon avaaminen uusille toimijoille. Projektin osana toteutettiin MyHelsinki Open API -rajapinta, joka avattiin marraskuussa 2018. MyHelsinki Open API yhdistää sekä paikka-, tapahtuma- että aktiviteettitietokannat ja tarjoaa tietueet JSON-formaatissa. Tietoa voi hakea etäisyys-, kategoria- sekä kielisuodattimien avulla, ja kehittäjä voi hakea tietuista vain tarvitsemiaan attribuutteja. Rajapinnan kautta voi hakea muun muassa osoitetietoja, aukioloaikoja, yhteystietoja, kuvaustekstejä ja paljon muuta.

MyHelsinki Open API:in voi tutustua osoitteessa open-api.myhelsinki.fi. API on kehitetty yhteistyössä Futuricen kanssa ja sen vaatimuksia on peilattu Tencentin kanssa toteutetun palvelun vaatimuksiin sekä Helsingin datan rakenteeseen. Lopputulos on skaalautuva ja modulaarinen API, joka täyttää kansainvälisen suurtoimijan standardit ja voi toimia näin hyvänä benchmarkina myös kotimaisille toimijoille.

MyHelsinki Open API:n tavoitteena on mahdollistaa uutta kaupunkikehitystä innovatiivisten, kaupallisten sekä ei-kaupallisten sovelluskohteiden kautta. API:n lähdekoodi tullaan avaamaan lähitulevaisuudessa, jolloin API:n teknistä kehitystä voidaan toteuttaa myös uusien kanavien kautta.

WeChat MyHelsinki Mini Program

MyHelsinki-sovellus
MyHelsinki-sovellus.

WeChat on kiinalaisen internetyhtiön Tencentin sosiaalisen median sovellus, jota käyttää yli miljardi käyttäjää. Tencent on kehittänyt WeChat-sovellukseensa oman minisovellusympäristönsä, johon eri alojen toimijat voivat tuoda palveluita web-teknologiaan perustuvien mini programien muodossa. Etuna asiakkaalle on, ettei mini programia tarvitse erikseen ladata eikä siihen tarvitse rekisteröityä, sillä sovellus avautuu suoraan WeChat-ympäristöön ja tunnistaa käyttäjän. Tämä laskee kynnystä uusien palveluiden käyttöönottamiseen.

MyHelsinki Mini Program on sovellus, joka vastaa neljään matkailijan haasteeseen mahdollistamalla seuraavat toiminnot kiinalaiselle matkailijalle:

  1. Löydä ajankohtaisimmat kohteet ja tapahtumat
  2. Saa helposti lisätietoa itseäsi kiinnostavista asioista
  3. Navigoi vaivattomasti eri kulkuvälineillä Whim-toiminnon avulla
  4. Maksa WeChat Payn avulla matkasi aikana

MyHelsinki mini program onkin ensimmäinen kaupunkisovellus, joka tarjoaa kattavasti koko palvelupolun vierailijalle. Kaikki mini programin sisältö tulee Helsinki Marketingilta, ja Tencent on ensimmäinen MyHelsinki Open API:a käyttävä toimija. MyHelsinki Open API:n kautta Tencent ylläpitää dynaamisesti päivittyvää materiaalia mini programissa, mikä varmistaa, että käyttäjän on aina mielenkiintoista palata palveluun.

MyHelsinki mini program on toteutettu kokonaan kiinaksi, jotta kokemattomammankin matkailijan on helppo tutustua Helsinkiin. MyHelsinki Open API:n kautta sovellukseen haetaan paikka- ja tapahtumadataa artikkelimuotoon matkailijan tutustuttavaksi. Navigointiominaisuus on toteutettu yhdessä MaaS Globalin kanssa. MaaS Globalin Whim-palvelu integroituna mini programiin mahdollistaa eri kulkuneuvojen joustavan käytön kaupungissa. Osana palvelua ovat myös HSL:n kanssa toteutetut kerta- ja päiväliput mini programissa.

Navigointiominaisuus ja matkojen maksaminen toteutetaan tammikuun 2019 aikana. Sitä ennen matkailija pystyy jo etsimään tietoa kiinnostavien sisältöjen kautta.

MyHelsinki Open API -kehitystyö

MyHelsinki Open API:n ensimmäinen versio viimeisteltiin ja julkaistiin marraskuussa 2018. API:a on alettu markkinoida uusille toimijoille, ja tavoitteena onkin saada mahdollisimman moni toimija löytämään uusia käyttökohteita avoimelle datalle.

Helsinki Loves Developers -kehittäjätapaamisessa pidettiin MyHelsinki Open API:n tulevaan kehitykseen liittyvä workshop. Osallistujia pyydettiin pienryhmissä keskustelemaan kahteen teemaan liittyen:

  1. Minkälaisia käyttökohteita MyHelsinki Open API:lle on nykyisen lisäksi?
  2. Minkälaisia sisällöllisiä tai teknisiä kehityskohteita löydät API:sta?
Workshopin antia
Workshopin antia.

Helsinki Marketingin roadmapilla on jo API:n soveltuvuuden tutkiminen aktiviteettien myyntikanavana. Tämän lisäksi saatiin uusia kiinnostavia ehdotuksia pienryhmiltä API:n käyttöön liittyen:

  • Tietokannasta poistuvien tietueiden siirtäminen mahdollisesti museoiden ylläpitämään arkistotietokantaan
  • MyHelsinki Open API:n tietueiden yhdistäminen Helsingin historialliseen kuvamateriaaliin
  • Chatbot-toiminnallisuus käytön tueksi
  • Kaupunkiohjelman suodattaminen tiettyjen päivien puitteissa (käyttö joko mini programissa tai API:ssa)

Esitysmateriaalit

My Helsinki Case Film
Tanja Lahti: MyHelsinki Open API
Jenny Taipale & Joonas Kaijala: MyHelsinki: helping people find the best of Helsinki
Heikki Heiskanen: MyHelsinki API technical overview

Näiden pohjalta keskusteltiin myös API:in liittyvistä teknisistä ja sisällöllisistä kehitysehdotuksista, joista pohdittiin muun muassa:

  • kielten lisääminen API:in
  • esteettömyystiedon lisääminen
  • paikkojen ruuhka-aikojen lisääminen
  • uusia kategorioita kuten työtilat, leikkipuistot, urheiluseurat sekä kuntosalit
  • listaus kaupungin palveluista sekä ravintoloiden terveystarkistustiedoista
  • tapahtumien turvallisuussuunnitelmien sekä tapahtumakutsujen linkitys
  • uusien hakuvaihtoehtojen lisääminen API:in
  • palveluiden ajanvaraus

Vuosi 2019 alkaakin API:n osalta uusien yhteistyömahdollisuuksien kartoittamisella sekä teknisten kehityskohteiden tunnistamisella ja priorisoinnilla. Kun ensimmäiset pilottiprojektit on saatu vakiinnutettua, avataan API:n lähdekoodi myös julkisesti.

Helsinki Marketing kiittää kaikkia osallistujia mielenkiintoisista keskusteluista ja toivottaa mukavaa loppuvuotta 2018.