Generell beskrivning
Ett datainsamlingsexperiment där maskiner och en mätpunkt används för att samla in mikropartikelkoncentrationer under gatustädning för att bedöma luftkvaliteten. PM10-, PM2.5- och PM1-koncentrationer från våren 2023 vid en fast mätpunkt nära Rastila tunnelbanestation och från sensorer monterade på två Stara-underhållsfordon; en gatustädningsmaskin och en Wille multifunktionell gatustädningsmaskin.
Luftkvalitetsmätningarna av de rörliga fordonen har kombinerats med platsdata från tidsstämplade övervakningsenheter installerade på fordonen; data innehåller också information om fordonets aktuella arbetsstatus (stoppad/körd/tvättad/arbetande). Lastbilens arbetsstatus (stoppad/körning/tvätt) beräknas utifrån FMS-data (t.ex. axelvikter och hastighet). Wille-maskinens arbetsstatus uppskattas enbart utifrån fordonets hastighet; när fordonet rör sig mellan 1 och 10 km/h antas det vara i drift.
Syfte med användning och beskrivning av kvalitet
Uppgifterna samlades in som ett pilotprojekt för datainsamling, delvis för att testa användningen av Stara-fordon som datainsamlingsplattformar. Förhoppningen var att kunna bedöma effekterna av gaturenhållningsåtgärder på den momentana (fordonsmonterade sensorer) och långsiktiga (stationära sensorer) luftkvaliteten.
Metod för datainsamling
Swarco AirDec-sensorer monterade på en trafikljusstolpe (Rastila), på taket på en Volvo arbetsbil och ovanför bakhjulet på en Wille multifunktionsbil. Luftkvalitetsdata från de rörliga fordonen kombinerades med positioneringsdata från separata övervakningsenheter baserat på en tidsstämpel.