Yleinen kuvaus
Datankeruukokeilu, jossa työkoneiden ja mittauspisteen avulla on kerätty mikrohiukkaspitoisuuksia katujen siivouksen aikana ja siten arvioitu ilmanlaatua. PM10-, PM2,5- ja PM1-mikrohiukkaspitoisuudet keväältä 2023 kiinteässä mittauspisteessä Rastilan metroaseman läheisyydessä ja kahteen Staran kunnossapitoajoneuvoon asennetuista antureista; yksi kadunpesua suorittava työkone ja yksi kadunpesua suorittava Wille-monitoimikone.
Liikkuvien ajoneuvojen ilmanlaatumittaukset on yhdistetty aikaleimojen perusteella ajoneuvoihin asennetuista seurantalaitteista saatuihin sijaintitietoihin; tiedot sisältävät myös tiedot ajoneuvon senhetkisestä työtilanteesta (pysähtynyt/ajossa/pesussa/työssä). Kuorma-auton työtila (pysähtynyt/ajossa/pesussa) on laskettu FMS-tietojen (esim. akselipainot ja nopeus) perusteella. Wille-koneen työtila on arvioitu pelkästään ajoneuvon nopeuden perusteella; kun ajoneuvo liikkuu 1-10 km/h, sen oletetaan olevan toiminnassa.
Käyttötarkoitus ja laadun kuvaus
Tiedot kerättiin tiedonkeruupilottina, jonka tarkoituksena oli osittain testata Staran ajoneuvojen käyttöä tiedonkeruualustoina. Toiveena oli pystyä arvioimaan kadunpuhdistustoimien vaikutusta ilmanlaadun hetkelliseen (ajoneuvoon asennetut anturit) ja pitkäaikaiseen (paikallaan olevat anturit) laatuun.
Tiedonkeruumenetelmä
Swarco AirDec -anturit asennettu liikennevalopylvääseen (Rastila), Volvo-työauton katolle ja Wille-monitoimiauton takapyörän yläpuolelle. Liikkuvien ajoneuvojen ilmanlaatutiedot yhdistettiin erillisiltä seurantalaitteilta saatuihin paikannustietoihin aikaleiman perusteella.