Avoin matkailudata liiketoiminnan ja innovaatioiden tukena Helsingissä

Matkailu oli yksi ensimmäisistä toimialoista globaalisti, joka valjasti digitalisaation hyödyt ja muutti ihmisten tapaa etsiä ja varata matkan sekä jakaa matkakokemuksiaan. Samalla syntyi valtava määrä matkailudataa, kuten lentojen varausmäärät, majoitusennusteet, tapahtumakalenterit, kävijämäärälaskelmat, rahankäyttötilastot, asiakaspalautteet ja palveluiden tuotekortit eri alustoilla. Datan avulla ymmärretään matkailun ilmiöitä sekä ohjataan kehitystä kestävämpään ja tehokkaampaan suuntaan.

Kaupungit, kuten Helsinki, ovat yhä riippuvaisempia ulkoisista datalähteistä matkailun johtamisessa ja kehittämisessä. Yrityksille ulkoinen data tarjoaa kasvavaa kilpailuetua. Innovatiivisimmat toimijat luovat jo täysin uusia liiketoimintamalleja datan avulla. Mitä dataa on olemassa Helsingin matkailusta ja tapahtumista? Miten sitä voi hyödyntää?

DataLokki – Helsinki Destination Insights on käyttäjille maksuton alusta, joka kokoaa Helsingin matkailuun ja tapahtumiin liittyvän datan yhteen paikkaan. Palvelu säästää aikaa ja rahaa, kun käyttäjän ei tarvitse hakea, ostaa ja yhdistellä tietoa useista lähteistä. Dataa hyödynnetään konkreettisesti muun muassa työvuorosuunnittelussa, esitteiden painomäärien arvioinnissa ja markkinoinnin kohdentamisessa esimerkiksi suurten tapahtumien ja risteilysesonkien aikana.

Mitä dataa DataLokissa on?

DataLokki yhdistää tietoa yli 40 tietolähteestä rajapintojen, robottien sekä sisäänrakennettujen kyselyiden ja lomakkeiden avulla. Tieto on hyödynnettävissä graafeina tietoikkunoilla. Dataa voi lisäksi ladata omalle laitteelle excel- ja kuvatiedostoina. HRI (Helsinki Region Infoshare) -palvelusta keskeiset tietolähteet DataLokissa ovat pääkaupunkiseudun palvelukartan rajapinta, Helsingin Linked events –tapahtumarajapinta ja Helsingin kaupungin yleisten alueiden tapahtuma- ja maankäyttölupajärjestelmä. Tietoa yhdistetään muihin julkisiin ja kaupallisiin tietolähteisiin, joista muodostuu Helsingin matkailun ja tapahtumien ajantasainen tilannekuva.

DataLokin kaikille avoin osuus sisältää muun muassa:

  • yöpymistilastoja
  • matkailun taloudelliset vaikutukset
  • tulevat suuret yleisötapahtumat ja kongressit
  • lento- ja laivaliikenteen volyymit
  • kansainvälisten risteilyalusten aikataulut
  • MyHelsinki-matkailunettisivujen ja some-kanavien statistiikkaa

Pääkaupunkiseudun matkailu- ja tapahtuma-alan toimijoista koostuvalle Helsingin tekijät -verkostolle on tarjolla tarkempaa tietoa, josta syntyy liiketoiminnallista kilpailuetua. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi lento- ja majoitusvarausten ennusteet, lyhytaikaisen vuokrauksen trendit, vertaisarviokanavien asiakaspalautekoosteet, matkailuneuvonnan asiakasdata, kysyntätrendit ja asiantuntijoiden suositukset liiketoiminnan optimointiin.

DataLokin tiedot tarjoavat yrityksille kilpailuetua ja inspiraatiota innovaatioihin. Kuva: Aleksi Poutanen, Helsinki Partners.

Avoin data mahdollistaa, mutta ei yksin riitä

Vaikka avoin data on tärkeää, se ei yksin riitä liiketoiminnan kehittämiseen. Avoimen datan hyödyntäjällä pitää ensinnäkin olla selkeä visio ja motivaatiota datan hyödyntämiseen omassa liiketoimintamallissaan. Esimerkiksi Reveel-alusta hyödyntää innovatiivisesti Helsingin palvelukartan ja Linked Eventsin rajapintaa omassa kaupallisessa palvelussaan. Alusta tarjoaa vierailijoille saavutettavan tavan tutustua kohteen palvelutarjontaan digitaalisesti.

Toisaalta rajapinnan toteutus ei aina ole kustannustehokkain ratkaisu suhteessa saavutettuun hyötyyn. Tämän vuoksi Helsingin kaupunki päätti sulkea MyHelsinki Open Apin vuonna 2023.

DataLokin kehityksessä on havaittu, että yritykset kaipaavat entistä enemmän datan tulkintaa ja toimintamalleja – ei vain graafeja ja taulukoita. Yhteinen avoin keskustelu ja analyysit tuovat lisäarvoa: toimijat saavat paitsi ajankohtaista tietoa, myös asiantuntija-analyysejä ja suosituksia liiketoimintansa tueksi.

Datan avaamiseen liittyy myös vastuuta

Kaikkea ei-salassa pidettävää dataa ei ole tarkoituksenmukaista avata, vaikka se olisi teknisesti mahdollista. Esimerkiksi matkailijamäärät ja tapahtumatiedot ovat julkisesti saatavilla, mutta hotellihankkeisiin liittyviä tietoja ei julkaista laajasti puutteellisen kattavuuden ja tulkintariskien vuoksi. DataLokin kehityksessä noudatetaan datasopimuksia ja tunnistetaan tiedon strateginen arvo – siksi osa sisällöstä on saatavilla vain Helsingin tekijät -verkostolle.

Visiona tehokkaampi datayhteistyö

DataLokkia kehitetään jatkuvasti matkailu- ja tapahtuma-alan ja kaupungin tarpeiden mukaan kohti läpinäkyvää, kustannustehokasta ja arvoa tuottavaa datayhteistyötä. Julkisesti tarjolla olevaa tietokokonaisuutta parannetaan edelleen. Ostetut aineistot ja tekoälyä hyödyntävät ennustemallit säilyvät Helsingin tekijät -verkoston käytössä. Yksityisen sektorin osallistuminen on ratkaisevaa – ilman suurten toimijoiden panosta, kuten hotelliketjujen (anonyymejä) varaustietoja, kokonaiskuva jää vajaaksi. Julkisen sektorin on puolestaan nopeutettava tiedonkeruuta ja tuettava valtakunnallista kehitystä yhtenäisten, läpinäkyvien mittarien luomisessa.

Ota Helsingin matkailu- ja tapahtumadata haltuun

Helsinki on investoinut merkittävästi matkailu- ja tapahtumadatan kehittämiseen ja jakamiseen. DataLokkia käytetään yhteisössä, jossa data muuttuu tiedoksi ja tiedosta syntyy tekoja. Haluatko hyödyntää matkailudataa tehokkaammin? Ota haltuun DataLokin kaikille avoimet tietosisällöt www.hel.fi/datalokki-sivuston kautta. Liity myös mukaan Helsingin tekijät -verkostoon ja vie datasta saatava hyöty uudelle tasolle. Helsingin matkailuelinkeino tarvitsee uusia innovaatioita, jotka syntyvät datan avulla.

 

Blogin kirjoittaja:
Henna Siltanen, erityissuunnittelija
Business Helsinki, matkailu ja kohdepalvelut -yksikkö
+358 9 3103 4848
henna.siltanen@hel.fi

Henna vastaa älykkään matkailun kehityksestä ja tiedolla johtamisesta Helsingissä.