Opiskelijoilta digitaalisia ratkaisuja Helsingin hiilineutraalisuuden edistämiseksi
Happy Air -sovellus yhdistää rakennuksen sisäilmatiedon käyttäjien kokemuksiin
Helsingin kaupunki ja Metropolia järjestivät kurssin päätöstilaisuuden Helsingin Kalasatamassa joulukuussa. Kurssitöiden parhaaksi valittiin Happy Air -sovellus.
Voittajatiimi yhdisti ja analysoi Kaisaniemen ala-asteelta automaattisesti mitattavan sisäolosuhteita kuvaavan tiedon koulun käyttäjien antamaan palautetietoon. Opiskelijoiden tekemän selvityksen mukaan korrelaatio oli nähtävissä eli käyttäjien palautteessa kertomat fyysiset tuntemukset, kuten väsymys ja päänsärky, voitiin yhdistää heikentyneeseen sisäilman laatuun, kuten kohonneisiin hiilidioksidipitoisuuksiin luokkahuoneessa.
Palkintoraadin mukaan sovellusta voitaisiin heti käyttää asiantuntijatyön tukena. Palkittuun tiimiin kuuluivat Toan Thanh, Khoa Pham, Giang Pham, Pinja Paju, Pasi Jylhä-Ollila ja Fabian Isele.
Innovaatiopalkinto myönnettiin Greener App -sovellukselle, joka auttaa käyttäjää valitsemaan akkua vähiten kuluttavan ja ympäristöä vähiten kuormittavan mobiilisovelluksen.
Opiskelijoilla mahdollisuus yhdistellä dataa useista tietolähteistä
Opiskelijoilla oli kurssin aikana mahdollisuus konsultoida kaupungin asiantuntijoita sekä hyödyntää useita avoimen datan lähteitä, joista löytyy tietoa hri.fi-palvelusta. Lisäksi opiskelijoilla oli mahdollisuus hyödyntää sovelluksissaan kaupungin palvelukiinteistöjen energiankulutuksen ja olosuhteiden hallintaan käytettävästä Nuuka-järjestelmästä rajapinnan kautta saatavaa energiankulutus- ja sisäilmadataa.
Kiinteistöihin liittyvää dataa ei ole vielä saatavilla avoimena datana, mutta muun muassa palvelurakennusten energiankulutukseen liittyvää dataa tullaan avaamaan avoimen rajapinnan kautta lähitulevaisuudessa.
Opiskelijoita motivoi todellisten haasteiden ratkaiseminen
Metropolia ja Helsingin kaupunki ovat tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan. Metropolian lehtori Nina Hellmanin mukaan opiskelijat ovat motivoituneita, koska he kokevat kaupungin edistävän yhteistä hyvää.
Kurssin tavoitteena ei ole tehdä valmista tuotetta, vaan viimeistelty idea. Opiskelijoille on haluttu antaa todellisia haasteita ja tehtäviä.
”Kurssin tavoitteena on, että opiskelijat oppivat ymmärtämään tilaajan ja käyttäjien tarpeet. Hyviä tuotteita ei synnytetä sulkeutumalla omaan makuuhuoneeseen, vaan ymmärtämällä todellisuuden monitahoisuus: mitä tilaaja haluaa, miten käyttäjät toimivat. Ympäristöhaasteet puhuttelevat nuoria. Opiskelijoita motivoi, kun heidän tuotoksensa vastaavat todelliseen tarpeeseen”, Hellman sanoo.
Teksti: Ulla Ala-Ketola