Luokkahuoneena koko kaupunki
”Eihän luokkahuone oikeastaan ole paras ympäristö oppimiseen”, toteaa Helsingin opetusviraston digitalisaation kehittämispäällikkö Pasi Silander. Opetusviraston viranhaltijan suusta kuultuna tämä kuulostaa radikaalilta, mutta useimmat meistä jakavat kokemuksen. ”Suuri osa oppimisesta on aina tapahtunut luokkahuoneen ulkopuolella”, jatkaa viraston digitalisaatio-ohjelmaa vetävä Silander.
Parhaiten oppi menee perille, kun ollaan paikan päällä ja hankitaan tietoja itse, olipa kyse sitten luonnosta tai historiasta. Koululaisten vierailuja metsään, urbaaniin ympäristöön, kulttuurihistoriallisiin kohteisiin tai museoihin voisi rikastaa avointa dataa hyödyntävillä sovelluksilla. ”Pelit tuovat oppimiseen lisää motivaatiota, samoin yhteisöllinen työskentely: tietoa hankitaan ja havaintoja tehdään yhdessä.”
Uuden digitekniikan myötä oppimista voi siirtää luokkahuoneista autenttisiin ympäristöihin helpommin kuin koskaan. Koko kaupunki oppimisympäristönä -haasteellaan opetusvirasto toivoo digikehittäjiltä uudenlaisia ideoita esimerkiksi avoimen paikkatiedon hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa.
Millaisella työllä opetusviraston digipomo itse lähtisi haastetta ratkomaan? ”Varmaan lähtisin tekemään mobiilisovellusta; vaikka sellaista millä voi etsiä tietoa esimerkiksi kaupungin historiallisista paikoista, kaduista tai asukkaista, ja tallentaa omia havaintojaan”, Silander pohtii.
Helsingin opetusviraston koko kaupunki oppimisympäristönä -haaste
Oppiminen ei ole sidottu enää paikkaan tai aikaan, vaan nykyään oppimisympäristönä toimii koko kaupunki. Esimerkiksi luonnonympäristön opettamista voisi rikastaa avoimen datan, erityisesti avoimen paikkatiedon avulla ja siten edistää koululaisten ympäristötietoisuutta sekä ohjata heitä toimimaan ja vaikuttamaan ympäristössään vastuullisesti.
Esimerkiksi metsään, urbaaniin ympäristöön, kulttuurihistoriallisiin kohteisiin tai museoihin kohdistuvien retkien sisältöä voisi hyvin rikastaa avointa dataa hyödyntävillä sovelluksilla. Sovellus voi olla myös koukuttava oppimispeli. Koululaisryhmille on myös mahdollista löytää entistä helpommin työskentelytiloja ns. resurssienvarausrajapinnan kautta. Edesauta ratkaisullasi opetuksen viemistä koululuokista ulkopuoliseen, autenttiseen maailmaan, jossa voi paneutua eri ilmiöihin myös avointa dataa hyödyntäen!
Kuutoskaupungit haastavat sovelluskehittäjät
Suomen kuusi suurinta kaupunkia haastavat DataBusiness Challenge -kilpailussa digipalvelujen kehittäjät luomaan sovelluksia, jotka helpottavat kaupunkilaisten arkea ja auttavat osallistumaan kaupungin kehittämiseen.
DataBusiness Challenge
- Lisätietoa kilpailusta (linkki poistettu toimimattomana 6/2021)
- Kilpailun kaikki haasteet (linkki poistettu toimimattomana 6/2021)
DataBusiness Challenge kannustaa kehittäjiä, yrityksiä tai yrittäjähenkisiä hyödyntämään palveluissaan kuutoskaupunkien avaamaa avointa dataa eli yhteisiä digitaalisia tietovarantojamme. Parhaimmillaan kilpailutyö hyödyntää useita eri datoja käyttäjälähtöisesti ja täysin uudella tavalla. Kilpailussa on palkintorahaa jaossa 9 000 euroa.
Kilpailun yhteydessä kaupungit myös hankkivat yrityksiltä enintään 5 000 euron arvoisia kokeiluja, joissa avointen tietovarantojen avulla kehitettyjä tai paranneltuja tuotteita testataan oikeassa käyttöympäristössä.