HSL avaa lipunmyyntirajapinnan
“OpenMaaS on maailman ensimmäisiä – ellei ensimmäinen – itsepalveluperiaatteella toimiva kaikille avoin lipunmyyntirajapinta”, HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo kertoo.
Rajapinnan kautta mikä tahansa toimija voi myydä HSL:n mobiililippuja tai ottaa HSL:n joukkoliikenteen osaksi omaa palvelutarjontaansa. Itsepalveluperiaate tarkoittaa, ettei rajapinnan hyödyntäjän tarvitse neuvotella sopimusehdoista HSL:n kanssa. “Rajapintaa voi hyödyntää kuka tahansa. Tarvitaan vain rekisteröityminen ja käyttöehtojen hyväksyminen”, Uusitalo kertoo.
HSL:n hallitus päätti 27.3.2018, että tulevaisuudessa rajapinnan kautta myydään lain vaatimien kertalippujen lisäksi myös vuorokausi- ja kausilippuja. Rajapinnan avautuessa huhtikuussa myynnissä ovat kertaliput. HSL lupaa lippuvalikoiman laajenevan toukokuun aikana vuorokausilippuihin ja marraskuun loppuun mennessä kausilippuihin. Liput ovat samanhintaisia kuin HSL:n omissa matkakortti- ja mobiilikanavissa.
Avoimet rajapinnat lakisääteisiksi
Vuodenvaihde 2018 merkitsi isoa mullistusta taksi- ja joukkoliikenteelle. Uusi laki liikkumispalveluista toi kaksi uutta tiedonavausvelvoitetta, joiden on määrä vauhdittaa uusien MaaS (Mobility as a Service) -palvelujen kehitystä. Liikennepalvelulaki velvoittaa kaikki liikkumispalvelujen harjoittajat, takseista lentoyhtiöihin ja satamista pysäköintioperaattoreihin, jakamaan tiedot aikatauluista, reiteistä, hinnoista ja palvelun saatavuudesta koneluettavassa muodossa. Vielä käänteentekevämpi on vaatimus sellaisille tie- ja raideliikenteen harjoittajille, joilla on oma lippu- ja maksujärjestelmä. Niiden pitää rakentaa järjestelmiinsä avoin rajapinta, josta voi ostaa vähintään perushintaisia kertalippuja.
Tiedot koneluettavista rajapinnoista pitää ilmoittaa Liikenneviraston NAP-liikkumispalvelukatalogiin. Tietojen avausvelvoite on ollut voimassa tammikuun 2018 alusta lähtien. Reitti-, aikataulu- ja palvelutiedot on ilmoitettu NAP-katalogiin tunnollisesti, mutta lipunmyyntirajapintoja palvelussa on vain kourallinen, ja niiden käyttö edellyttää sopimuksen tekemistä. HSL:n uusi rajapinta tulee olemaan katalogin ensimmäinen itsepalveluperiaatteella toimiva lipunmyyntirajapinta. “OpenMaaS-rajapinnan myötä me täytämme kaikki lainsäädännön velvoitteet”, Jemina Uusitalo kertoo.
Toisaalta ei ole mikään ihme, ettei nopealla aikataululla voimaan tulleen lain velvoitteita täytä vielä juuri mikään taho. Rajapintojen rakentaminen olemassa oleviin tietojärjestelmiin käy harvoin käden käänteessä. “OpenMaaS-rajapinnan rakentaminen on ollut meillä useamman kuukauden tiivis puristus, ja työ jatkuu. Kun rajapinta saadaan auki, sitä kehitetään ja ylläpidetään jatkuvasti”, Uusitalo kertoo.
HSL on tehnyt merkittävää pioneerityötä datan avaajana. HSL:n aikataulu- ja reittitiedot on tarjottu avoimena datana jo vuodesta 2008 lähtien. Edelläkävijänä aiotaan pysyä myös tulevaisuudessa. Lähivuosina HSL investoi rajapintoihin noin kaksi miljoonaa euroa. HSL käynnistää myös IdeaLab-ohjelman, jossa liikennealan toimijat voivat testata uudenlaisia liikkumispalveluja yhdessä HSL:n kanssa.
MaaS-palveluiden rakentaminen helpottuu
Uuden liikkumispalvelulain tavoitteena on, että matkustajalle voidaan tulevaisuudessa tarjota ovelta ovelle ulottuvia matkaketjuja. Esimerkki uudenlaisesta liikkumispalvelusta on Helsingin seudulta maailmanvalloituksensa aloittanut Whim, jonka kännykkäsovellus yhdistää eri liikennemuodot joukkoliikenteestä vuokra-autoihin kiinteähintaisiksi liikkumisen kuukausipaketeiksi.
Uusi lainsäädäntö helpottaa Whimin kaltaisten MaaS-palvelujen rakentamista. Maailman ensimmäisenä toimivana MaaS-palveluna Whim on joutunut neuvottelemaan sopimukset ja rakentamaan rajapinnat yksi kerrallaan niin HSL:n, autovuokraamojen kuin taksioperaattorien kanssa. Tulevaisuudessa uusi lainsäädäntö pakottaa myös vastahakoiset tahot yhteistyöhön ja avaamaan rajapintansa uusien liikkumispalvelujen tarjoajille.
Rajapintojen avausvelvoitetta valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Liikennevirasto taas on laatinut suositukset ja ohjeistukset liikennetiedon avaajille. Viestintäviraston, Trafin ja Liikenneviraston yhteistyönä rajapintojen rakentajille on laadittu myös kertalipun myyntirajapintakuvaukset ja käytännesäännöt.
“Me kannustamme kovasti tietojen avaamiseen”, kertoo Liikenneviraston joukkoliikenneasiantuntija Martin Johansson. “Uskomme, että kun muutamat operaattorit näyttävät esimerkkiä, niin pian ei enää haluta olla poissa yhteiseltä kauppapaikalta.”