HRI Paikkatietomarkkinoilla 2018
Datan avoimuus, tuttua ja uutta
Oli ilahduttavaa kuulla ihmisten kanssa keskustellessa, että avoin data ja HRI ovat jo monille tuttua ja arkipäivää. Erityisesti ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat kuulostivat hyödyntävän eri tahojen avaamia aineistoja niin pienissä kurssitöissään kuin graduissaankin. Datan avoimuus tuntui olevan heille jo itsestäänselvyys – monet heistä kiittelivät laajaa datatarjontaa ja toimivia paikkatietorajapintoja.
Tekemistä tietoisuuden levittämisessä tosin on yhä: osastollamme vieraili myös sellaisia Helsingin kaupungin työntekijöitä, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan HRI:sta. Pääsimme myös pitkästä aikaa perustelemaan avoimen datan perusajatusta ja hyötyjä, kun eräs henkilö pohti, että eikö ole aivan hullua jakaa tietoa ilmaiseksi, kun siitä voisi saada rahaa.
HRI-palvelu ja pääkaupunkiseudun avoin data kiinnostivat myös Paikkatietomarkkinoiden kansainvälisiä vierailijoita. Tansanialaisten mukaan lähti iso kasa HRI:n alkutaipaleella tehtyjä englanninkielisiä julkaisuja.
Datatoiveita
Osastomme seinällä oli tuore pääkaupunkiseudun ilmakuva, johon tarrasimme post-it-lapuille poimintoja jo avatuista aineistoista ja toivoimme käyttäjien esittävän niiden lisäksi omia datatoiveitaan.
Erityisesti kaupunkipyörät-lappu herätti mielenkiintoa – mitä data pitää sisällään? Kaupunkipyöristä on nyt saatavilla pyöräasemien täyttöasteet. Useampi vierailija toivoi niiden lisäksi tietoa myös pyörillä ajetuista reiteistä. Siihen liittyy vielä tietosuoja-asioita, mutta datan avaaminen on selvityksessä. Samaan haasteeseen oli törmätty Maanmittauslaitoksessa Sports Tracker -datan käytön yhteydessä. Kaupungeille tällaisten datojen avaamisesta voisi olla hyötyä esim. suosituimpien väylien kunnossapidon ja kehittämisen priorisointien kannalta.
Useampi vierailija kyseli dataa liikennemääristä. Jotain on jo avattukin, mutta tarvetta olisi vielä tarkemmalle, mieluusti reaaliaikaiselle datalle koko pääkaupunkiseudun laajuudelta. Karttayhtiö HEREn edustaja poikkesi kertomaan, että he tutkivat kaupungin avoimen osoiterajapinnan käyttöä reitinoptimointipalveluissaan.
Myös liikenneonnettomuuksista toivottiin tarkempia tietoja, kuten päivämäärää ja kellonaikaa. Tilastokeskuksen avoimena datana julkaisemassa tieliikenneonnettomuusdatassa tiedot ovat tarkemmalla tasolla kuin Helsingin kaupungin avaamassa datassa. Lisäksi kävijät toivoivat dataa mm. Helsingin linnoituksesta, katujen aurauksen tiekohtaisista ennusteista sekä säätiedoista ja -ennusteista. Selvitämme näiden toiveiden avaamista kaupungeissa.
Kiitos kaikille osastollamme vierailleille! Oli mukava tavata ja jutella teidän kanssanne!