Helsingin avoin palauterajapinta käyttöön

Vasta-avattu Pitäiskö fiksata -palauteputki lupaa toimittaa kaupunkilaisten havaitsemat epäkohdat suoraan Helsingin rakennusviraston tietoon.

Kuvankaappaus sivusta, johon henkilö on jättänyt ilmoituksen puuttuvasta liikennemerkistä, ja siihen liittyvistä lisätiedoista.Työhuoneeni edestä on jo pitkään puuttunut suojatiemerkki. Auttaisikohan tämä saamaan uuden?

Helsingin uusi sähköinen palautejärjestelmä sisältää rajapinnan, jonka avulla kaupunki voi vastaanottaa palautetta myös ulkopuolisilta toimijoilta ja ohjata sen suoraan oikealle taholle. Metron Pitäiskö fiksata -palvelu on ensimmäinen tätä hyödyntävä palvelu.

Otan kännykällä kuvan surullisena nököttävästä tolpasta ja täytän webbilomakkeen. Hetken päästä palautteeni ilmaantuu sivulle.

Uusi palvelu toimii myös keskustelukanavana kaupungin ja kaupunkilaisten välillä. Rakennusviraston vastaukset palautteisiin näkyvät palvelussa, ja korjausten toteutumista voi kätevästi seurata Metron nettisivulta. Käyttäjät pääsevät myös kommentoimaan kaupungin antamia vastauksia.

Pitäiskö fiksata -palvelun ja rakennusviraston yhteistyön esikuvana on yhdysvaltalainen Open311-standardi. Vastaavanlainen avoimen rajapinnan mahdollistama palvelu on käytössä Yhdysvalloissa 35 kaupungissa. Euroopassa rajapinta on otettu käyttöön Saksan Bonnissa. Vastaavaa rajapintaa rakennetaan kuuteen eurooppalaiseen kaupunkiin.

Parin tunnin päästä verkkoon on ilmaantunut vastaus”Kiitos ilmoituksesta! Korjauspyyntö on välitetty alueen katujen kunnossapitoon.”

Nyt vain odotellaan, ilmaantuuko uusi suojatiemerkki yhtä ripeästi kuin palautteeseen vastattiin.

Metron ja Helsingin kaupungin yhteistyö on osa Forum Virium Helsingin koordinoimaa CitySDK-hanketta.