Digi-Vantaasta pelimaailma, Espoossa vetoapua Länsimetrolle
“Koko Vantaa on olemassa digitaalisena 3D-kaupunkina, ja Helsinkikin julkisti juuri oman 3D-kaupunkimallinsa. Meitä kiinnostaisi, mitä ulkopuoliset toimijat voisivat tällä tiedolla tehdä kaupunkilaisten hyväksi”, kertoo Vantaan verkostokoordinaattori Lari Aho. Ahon virkatöihin kuuluu miettiä, miten Vantaan avoimesta kaupunkitiedosta voisi jalostaa liiketoimintaa.
Vantaa on itse näyttänyt mallia jalostamalla 3D-kaupunkimallistaan kolmiulotteisen Minecraft-pelimaailman. Kuka tahansa suositun Minecraftin pelaaja voi ladata HRI-palvelusta virtuaali-Vantaan omalle koneelleen ja lähteä parantamaan kaupunkia palikka kerrallaan.
Jos Aho itse osallistuisi DataBusiness Challengeen, olisivat Vantaan 3D-kaupunkimallit houkutteleva lähtökohta. “Parasta on, kun avointa dataa tuodaan jo olemassa oleviin sovelluksiin”, Aho pohtii.
Verkostokoordinaattoria ilahduttaisi olemassa olevien pelien ja kaupunkidatan yhdistäminen, olipa kyse sitten oppimispelistä tai Vantaalle sijoittuvasta räiskintäpelistä. Molempien tekoon 3D-kaupunkimalli antaa hyvän pohjan. “Jollekin pelialan yritykselle tämä voisi olla houkutteleva mahdollisuus.”
Espoo haluaa helpottaa arkea
Vuonna 2017 Espoon kovaonninen länsimetro pääsee vihdoin liikkeelle. Metro muokkaa Espoota kohti raiteilla kulkevaa joukkoliikennekaupunkia. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennematkustajien arkea ovat viime vuosina helpottaneet erilaiset mobiilipalvelut, jotka tuovat aikataulut kännykän ruudulle ja neuvovat parhaat reitit. Ei siis ihme, että Espoon suurin mielenkiinto kohdistuu uusiin liikkumispalveluihin.
Espoon DataBusiness Challenge -kisaan esittämä Toimiva ja kestävä kaupunki -haaste etsii esimerkiksi palveluja, jotka helpottavat arkiliikkumista eri liikennemuodoilla. “Espoon tavoitteena on asukkaiden sujuva arki. Espoo odottaa kilpailulta ratkaisuja, sovelluksia tai palvelukonsepteja, jotka parantaisivat esimerkiksi Länsimetron liityntäliikenteen ja -pysäköinnin, Rantaraitin, kaupunkiradan ja urheilupuistojen käytettävyyttä”, kertoo Espoon kaupungin palvelujen kehittämisjohtaja Päivi Sutinen.
DataBusiness Challengen kaltaiset haastekilpailut ovat kaupungeille vielä uusi toimintamalli. Kaupunkien tietovarantojen avaaminen yhteiseen käyttöön ja uudenlaiset tavat osallistaa kaupunkilaisia ovat kuitenkin tulevaisuutta. Lari Aho kertoo, että esimerkiksi Vantaan Minecraft-kokeilu on opettanut paljon siitä, miten nuoria saadaan kiinnostumaan kotiseudustaan. “Kaupungin näkövinkkelistä tiedon avaamisen arvo on siinä, että me saamme ulkopuolisia resursseja kehittämään kaupunkia joko yhdessä meidän kanssa – tai paremmin kuin me”, Lari Aho toteaa.
Kuutoskaupungit haastavat sovelluskehittäjät
DataBusiness Challenge
- Lisätietoa kilpailusta (linkki poistettu toimimattomana 6/2021)
- Kilpailun kaikki haasteet (linkki poistettu toimimattomana 6/2021)
Suomen kuusi suurinta kaupunkia haastavat DataBusiness Challenge -kilpailussa digipalvelujen kehittäjät luomaan sovelluksia, jotka helpottavat kaupunkilaisten arkea ja auttavat osallistumaan kaupungin kehittämiseen.
DataBusiness Challenge kannustaa kehittäjiä, yrityksiä tai yrittäjähenkisiä hyödyntämään palveluissaan kuutoskaupunkien avaamaa avointa dataa eli yhteisiä digitaalisia tietovarantojamme. Parhaimmillaan kilpailutyö hyödyntää useita eri datoja käyttäjälähtöisesti ja täysin uudella tavalla. Kilpailussa on palkintorahaa jaossa 9 000 euroa.
Kilpailun yhteydessä kaupungit myös hankkivat yrityksiltä enintään 5 000 euron arvoisia kokeiluja, joissa avointen tietovarantojen avulla kehitettyjä tai paranneltuja tuotteita testataan oikeassa käyttöympäristössä.