Data pyörittää MaaS-palvelu Whimiä
Kun Forum Virium Helsingin kehitysjohtaja Pekka Koponen lähtee tapaamiseen, hän ei hyppää auton rattiin, vaan avaa kännykkäsovellus Whimin. Palvelu kertoo valitako bussi vai ratikka, tai olisiko taksi merkittävästi nopeampi. Jos Koponen päätyy taksiin, sovellus tilaa sen ja kertoo, milloin kyyti on pihassa. Perillä ei tarvitse käsitellä rahaa, vaan Whim veloittaa kyydin Koposen 149 euron hintaisesta kuukausipaketista. Paketti sisältää Helsingin joukkoliikenteen rajattoman käytön sekä taksimatkoja ja autonvuokrausta oman valinnan mukaan. Sovellus on helpottanut marraskuussa 2016 Whimin pilottikäyttäjäksi ryhtyneen Koposen elämää.
”Siitä on tullut osa arjen liikkumista”, Pekka Koponen kertoo.
Pilottijakso on nyt takana, ja elokuusta 2017 alkaen kuka tahansa helsinkiläinen on päässyt kokeilemaan liikkumisen tulevaisuutta. Seuraavana listalla on lso-Britannian Birmingham lähikuntineen. Siellä Whim-palvelu on juuri otettu pilottikayttöön ja Amsterdamissa on määrä aloittaa vuoden 2017 puolella.
”Kasvutavoitteet ovat kovat”, Maas Globalin Collaboration Manager Jonna Pöllänen kertoo.
Montrealin ITS-älyliikennekongressissa puhelimeensa vastaava Pöllänen on haluttu juttukumppani. Kiinnostus pioneeriyrityksen tekemistä kohtaan on ollut valtavaa.
”Yhteyttä ottavat esimerkiksi erilaisten liikkumispalvelujen tarjoajat, jotka kyselevät milloin tulette meidän kaupunkiin. ” Myös Montrealin kongressissa moni on nykinyt hihasta.
”Liikkuminen palveluna (Mobility as a Service, Maas) on todella iso aihe täällä, ja ihmiset ovat innoissaan. Suomi mainitaan jatkuvasti kärkiesimerkkinä”, Pöllänen kertoo. Pölläsen vastuulle kuuluvat yrityksen yhteistyökuviot: ”MaaS-konsepti vaatii ekosysteemin rakentamista.”
Rajapinnat palvelun ydin
Yhteistyötä maailman ensimmäisen kuukausimaksuperiaatteella toimivan MaaS-palvelun rakentaminen on totisesti vaatinut.
Kaikki liikkumismuodot yhdistävä kännykkäsovellus vaatii taustalle rajapinnat eri liikenneoperaattoreiden järjestelmiin, joukkoliikenteen ajantasaiset reitti- ja aikataulutiedot, sekä varmatoimisen maksujärjestelmän.
Pölläsen mukaan rajapinnat ovat palvelun rakennusvaiheessa olleet aivan keskeisessä roolissa. Liikenneoperaattorien tarjonta yhdistetään Whim-sovellukseen rajapintojen kautta. Kun taksi on tilattu Whimilla, näkyy taksikeskukselta saatu sijaintitieto sovelluksessa reaaliajassa. HSL:n joukkoliikennetarjonta on ollut tarjolla avoimen APl:n kautta jo vuosikausia. Nyt Whim on yksi tiedon hyödyntäjistä.
”Meidän kumppanimme ovat tehneet hienoa työtä”, Pöllänen kehuu.
Lisähaasteen tuo se, että Whim-palvelu haluaa helpottaa käyttäjänsä elämää hoitamalla rahaliikenteen. ”Myös matkan maksamisen pitää onnistua sovelluksen kautta.”
Yritysten tietojärjestelmiä yhdistäviä rajapintoja mainostetaan jo ”uutena Nokiana”, mutta samaan aikaan moni epäilee suomalaisyritysten valmiuksia APl-talouteen. Jonna Pölläsen kokemukset ovat rohkaisevia. MaaS Globalin rajapintayhteistyö niin HSL:n, Sixt-autovuokraamon, Lähitaksin kuin Taksi Helsingin kanssa on sujunut yllättävän kivuttomasti.
”Tekninen tiimimme sai esimerkiksi meidän ja Taksi Helsingin järjestelmät keskustelemaan keskenään kahdessa päivässä. Ajattelimme että siinä menisi paljon pidempään.”
Pölläsen mukaan tekniset kysymykset ja sopimusasiat kyllä hoituvat, kunhan osapuolet löytävät yhteisen sävelen. ”Halu tehdä yhteistyötä on se suurin haaste”, Pöllänen toteaa.
Eroon omasta autosta
Whimia jo vuoden käyttänyt Pekka Koponen kertoo, että hänen perheensä oli luopunut omasta autosta jo ennen palvelun lanseerausta. ”Aluksi tuntui hullulta lähteä lapsen kavereiden synttäreille taksilla”, Koponen naurahtaa.
Autoilun kaikkien kulujen laskeminen kuitenkin paljastaa, että pääasiassa kaupunkialueella liikkuvalle tässä on myös taloudellista järkeä. Oman auton kustannukset ovat keskimäärin yli 5 000 euroa vuodessa. Sillä hinnalla kuluttaa taksin penkkiä vuoden mittaan melkoisen rupeaman.
Whim-palvelu on tuonut Koposen liikkumispalettiin uusia vaihtoehtoja. Kuukausipaketin ostajalle autonvuokraus on houkuttelevasti hinnoiteltua, perusauton vuorokausihinta on 54 euroa. ”Vuokra-autoja tulee nykyisin käytettyä paljon enemmän.”
Ruokahalu on kasvanut syödessä. Tulevaisuudessa Koponen toivoo Whimiin uusia liikkumisvaihtoehtoja, esimerkiksi muutaman tunnin ajoihin sopivia yhteiskäyttöautoja sekä kaupunkipyöriä, joilla tulee kesäkaudella ajettua päivittäin.
”Tarkoitus on kasvattaa liikennepalveluiden määrää”, Pöllänen lupaa. Helsingin kaupunkipyörät ovat tulossa palveluun, muita uusia operaattoreita hän ei vielä tohdi nimetä.
Drive Now ja Go Now -yhteiskäyttöautojen lisäksi mukaan haluttaisiin muun muassa VR. ”Mietimme myös lento- ja meriliikennettä osaksi MaaS palveluita”, Pöllänen kertoo.
MaaS Globalin pidemmän tähtäimen visio on kännykkämaailmasta tuttu roaming-palvelu. ”Kun matkustat Suomesta Britanniaan, pystyt matkustamaan samalla kuukausipaketilla molemmissa maissa.”
MaaS Globalin Jonna Pöllänen yksi älykkäiden kaupunkien tulevaisuuteen pureutuvan Future Female Meetup -tilaisuuden puhujista. Tilaisuus järjestetään 9.11.2017 klo 17.15-20.00 Helsingin kaupungintalolla.
Tämä juttu on julkaistu alun perin Databusiness.fi -sivustolla.