Teksti Petja Partanen
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennedatan avaaminen innosti kehittäjät koodaamaan kymmeniä matkustajien elämää helpottavia mobiilipalveluja.
Suositun reittiopas-palvelun kehittäjillä kävi tuuri: vuonna 2001 avattuun palveluun oli jo aikanaan rakennettu avoimet datarajapinnat. Tiedon avaamisessa päästiin helposti alkuun: kerrottiin omaan käyttöön suunnitellusta rajapinnasta muillekin.
“Tarvitsin vain hyväksynnän esimieheltä ja sen verran rahoitusta että saimme developer.reittiopas.fi-saitin avattua”, Jari Honkonen muistelee.
Porkkanaksi sovelluskehittäjille hän päätti järjestää HSL Mobiilikisan. Tarjolla oli maineen lisäksi rahapalkintoja yhteensä 12 000 euron edestä. Suosio yllätti. Kesäkuussa 2011 tuomaristolla oli käsissään kaikkiaan 63 HSL:n avointa joukkoliikennedataa hyödyntävää ehdotusta.
“Vaikea kuvitella miten olisimme itse saaneet aikaiseksi tällaisen palvelutason nousun näillä resursseilla. Jos olisimme alkaneet tehdä kännykkäsovelluksia itse, rahaa olisi mennyt helposti 50 000 euroa per sovellus”, Jari Honkonen arvelee.
http://developer.reittiopas.fi/
HSL:n avoimen rajapinnan kautta voi tehdä http-kyselyjä reittiopas.fi-palvelun joukkoliikennereiteistä ja aikatauluista. Vuonna 2014 järjestelmä kertoo myös joukkoliikennevälineiden reaaliaikaisen sijainnin.
•
Teoksen tekstit on lisensoitu HRI-nimeä -lisenssillä. Teoksen uudelleenkäytön yhteydessä pitää mainita sekä tekstin kirjoittaja (Petja Partanen tai Terhi Upola) että rahoittaja (Helsinki Region Infoshare -palvelu).
1. “Aloita pienestä, jaa data aluksi vaikka Excel-tiedostona ja ilmoita HRI:lle mistä tieto on saatavilla. Sovelluskehittäjien kanssa kannattaa olla yhteydessä heti alussa ja kuunnella palautetta.”
2. “Seuraava askel on päivittyvä tietokantarajapinta. Ota yhteyttä tietojärjestelmän toimittajaan ja pyydä tarjous datan avaamisesta.”
3. “Seuraa mitä muut ovat tehneet.”
“ Ehkä kaikkein vaikeinta oli myydä idea talon sisällä, eikä sekään ollut vaikeaa. Aluksi sitä pidettiin ylimääräisenä työnä, mutta nyt kaikki ymmärtävät rajapinnan tärkeyden.”
2001 Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen Reittiopas-verkkopalvelu julkistetaan
2008 Kourallinen sovelluskehittäjiä on saanut vihiä reittioppaan tietojärjestelmään jo alun perin rakennetusta avoimesta
rajapinnasta. Rajapintaa hyödyntävän ReittiGPS-sovelluksen ensimmäinen versio julkaistaan.
2009 Ensimmäisen Apps4Finland-kilpailun järjestäjät lähettävät HSL:lle kyselyn avoimista rajapinnoista.
Reittioppaan rajapinnasta päätetään tehdä julkinen ja rajapinta dokumentoidaan.
2010 Reittiopas on maan toiseksi arvostetuin verkkobrändi, avoin rajapinta sen dataan julkistetaan. Historian
toiseen Apps4Finland-kisaan osallistuu monia joukkoliikennedataa hyödyntäviä sovelluksia. “Siinä
yhteydessä teimme tilin avaamisen automaattiseksi. Datan käyttäjien ei tarvinnut tehdä enää hakemusta meille.”
2011 Reittioppaan rajapintaan lisätään uusia hakumahdollisuuksia, HSL Mobiilikisaan osallistuu 63 rajapintaa
hyödyntävää sovellusta. Joulukuussa 2011 MikroPC-lehti valitsee HSL:n avoimen aikataulutiedon vuoden ilmiöksi.
2012 Toukokuussa Reittioppaan API-rajapinnalla 600 rekisteröitynyttä käyttäjää. “Reittioppaaseen
pitää rekisteröityä, muita rajapintoja voi käyttää vapaasti.”
Reittioppaan Android-sovellus, joka näyttää myös ratikoiden ja bussien reaaliaikaisen sijainnin kartalla.
Visualisointi näyttää lintuperspektiivistä kuinka pääkaupunkiseudun joukkoliikenne herää uuteen aamuun.
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/avoimentiedonpalvelut/Sivut/default.aspx